ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Iva Radivojević

Aleph, 2021

«Είδα το Άλεφ απ’ όλα τα πρίσματα, είδα τη γη μέσα στο Άλεφ και, ξανά, μέσα στη γη το Άλεφ και μέσα στο Άλεφ τη γη, είδα το πρόσωπό μου και τα σωθικά μου, είδα το πρόσωπό σου και ζαλίστηκα κι έκλαψα, γιατί τα μάτια μου είχαν δει αυτό το μυστικό και επαγωγικό πράγμα που οι άνθρωποι έχουν καπηλευτεί τ’ όνομά του, μα που κανένας απ’ αυτούς δεν το ’χει δει ποτέ: το ασύλληπτο σύμπαν». 

Xόρχε Λουίς Μπόρχες

Όπως έγραψε ο Μπόρχες, το πρώτο γράμμα της αλφαβήτου, το άλεφ/άλφα, είναι η αρχή των πάντων και εμπεριέχει όλη τη γνώση του κόσμου. Η Radivojevic εκκινεί από αυτό και διηγείται τις ιστορίες της. Ο Αργεντίνος συγγραφέας και το Άλεφ του αποτελούν για εκείνη πηγή έμπνευσης και επιφάνεια προβολής συνειρμών με ύψιστη επιθυμία μια ελεύθερη απόδοση.

Δομημένο σαν παιχνίδι μέσα σε λαβύρινθο με κέντρο την αιωνιότητα, το Aleph της Radivojevic μοιάζει με στοχαστικό κολάζ περιήγησης, με λεύκωμα εικόνων και ήχων για το για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Είναι ένα ημερολόγιο καταγραφής ονείρων, ένα ντοκιμαντέρ με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, σχηματισμένο από θραύσματα εμπειριών, ιστοριών, ανησυχιών και σκέψεων των πρωταγωνιστών. Όλα αυτά διασκορπισμένα μεταξύ δέκα χωρών, πέντε ηπείρων και διάφορων γλωσσών, σε διαρκή όμως αλληλεπίδραση μεταξύ τους.

Το Aleph θα μπορούσε να θεωρηθεί μωσαϊκό ταινιών μικρού μήκους, συνδεδεμένων μεταξύ τους μέσω της κοινής αφήγησης. Αποτελεί ταυτόχρονα και μια ενιαία ταινία, στυλιστικά και αφηγηματικά πολυμορφική αλλά παράλληλα συμπαγή. Κάθε μέρος της είναι γυρισμένο με διαφορετικό τρόπο και φαίνεται να έχει διαφορετικές επιρροές, όλα όμως τα κομμάτια ρέουν το ένα μέσα στο άλλο ανεμπόδιστα, χωρίς οι συνδέσεις μεταξύ τους να είναι γραμμικές και προφανείς.

Η σκηνοθέτης δεν κατέχει θέση εξουσίας στο ξετύλιγμα των ιστοριών, αντίθετα, κάθε άτομο που συμμετέχει συνδημιουργεί, και ενώ πρωταγωνιστεί στην εκάστοτε δική του ιστορία, είναι συγχρόνως μέρος του ευρύτερου αφηγήματος. Όλοι, μαζί και ξεχωριστά, βιώνουν την εμπειρία της ύπαρξης, χωρίς πριν και μετά, χωρίς αρχή και τέλος, με παρατακτικούς και όχι αντιθετικούς συνδέσμους ανάμεσα στο τώρα και το πάντα.

Μια γυναίκα χάνεται μέσα σ’έναν πίνακα. Μια κοπέλα στο Μπουένος Άιρες υποφέρει, ανίκανη να νιώσει οτιδήποτε, ενώ ένα κορίτσι στην άλλη άκρη του κόσμου δεν αντέχει που νιώθει πολύ και πολλά. Ένας οδηγός της ερήμου περιπλανιέται στους αμμώδεις λαβυρίνθους της Αλγερίας, και στη Νέα Υόρκη ένας άνδρας συζητά με μια γυναίκα για την καριέρα του ως ηθοποιού, και τη ζωή του στη φυλακή, στη Νότιο Αφρική δύο πανομοιότυπα δίδυμα συνομιλούν ντυμένα με ασορτί στολές ζέβρας. Διάφορα ζώα εμφανίζονται σε μια διατομή του διαστήματος. Μεταξύ άλλων. Και ξανά η γυναίκα που χάθηκε κάποτε μέσα σ’ έναν πίνακα.

Άνθρωποι, ζώα και τόποι, πορεύονται ως οδηγητές και οδηγούμενοι στην εξερεύνηση της συνέχειας του σύμπαντος. Μιας (της) συνέχειας που δεν αποτελεί μονάχα περιεχόμενο, αλλά και την ίδια τη φόρμα στο έργο. Στο Aleph η απογύμνωση από την ψευδαίσθηση της παντοδυναμίας που χαρίζει η τεχνολογία και η βίαιη πίστη στη διαρκή πρόοδο, φέρνουν την ύπαρξη ξανά ένα βήμα πιο κοντά στο στοιχειώδες και το μαγικό. Στο Aleph η απουσία απαντήσεων και το πεπερασμένο της ανθρώπινης ύπαρξης δεν εξετάζονται ως προβλήματα προς επίλυση αλλά ως δεδομένα από τη βεβαιότητα των οποίων αντλεί κανείς παρηγοριά.

Αν το Aleph ήταν συντακτικό φαινόμενο, θα ήταν ασύνδετο σχήμα. Όσα ενώνονται, παρατίθενται το ένα πλάι στο άλλο, είναι ομοειδή και αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο. Δεν μεσολαβεί κάποια λέξη ανάμεσά τους, παρά μόνο το κόμμα. Το νόημα βρίσκεται πάνω απ’ όλα στη συνύπαρξή τους και όχι σε συσχετισμούς αιτιώδεις ή χρονικούς.

 

ΧΩΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

BEING AS COMMUNION

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

PROJECTS

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

BIENNALE 8

ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.