ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Zheng Bo

Drawing Life, 2020-2021

Ο Zheng Bo ζει και εργάζεται σε ένα χωριό, δίπλα σε έναν καταπράσινο λόφο, στη νότια πλευρά του νησιού Lantau, μιας από τις λιγότερο πυκνοκατοικημένες περιοχές του Χονγκ Κονγκ. Μετά την επιβολή του λοκντάουν λόγω της πανδημίας, άρχισε ως καθημερινή ρουτίνα να περπατάει μέχρι τον λόφο, κι εκεί, κάθε φορά που βλέπει ενδιαφέροντα φυτά, κάθεται για να τα ζωγραφίσει. Αυτή η καθημερινή πρακτική τού Drawing Life γίνεται ουσιαστικά ένας τρόπος, για να σταματά και να περνάει χρόνο με τα φυτά, αφιερώνοντας χρόνο και προσοχή στο καθένα ξεχωριστά, σε μια σχεδόν διαλεκτική σχέση μαζί τους. 

Σε αυτά τα οικεία, γεμάτα ζωντάνια σχέδια με μολύβι σε κοινές σελίδες Α4, βλέπουμε κλαδιά να διαπλέκονται σαν άλλη χορογραφία μορφών, βλέπουμε απαλές και διστακτικές ή ενίοτε έντονες και βιαστικές πινελιές να βαθαίνουν προς το σκοτάδι, αλλά και μοτίβα από φτέρες που αναπτύσσονται προς τα έξω αναζητώντας το φως. Τα σχέδια αυτά υποδηλώνουν έναν φυσικό ιστό, εξαιρετικά πολύπλοκο, αλλά και δύσκολο να αναλυθεί στα συστατικά του μέρη. Κάθε σχέδιο είναι απλώς μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η απεραντοσύνη του φυσικού κόσμου τον οποίο συναντά καθημερινά ο Zheng Bo, ωστόσο συλλογικά η σειρά αυτή εμπερικλείει και τις διασταυρώσεις του συνόλου. Μέσω της επανάληψης ως καθημερινής πρακτικής, τα σχέδια αυτά επιβεβαιώνουν την προσήλωση του στην παρακολούθηση και εμβάθυνση της εμπειρίας του από τη ζωή των φυτών. Ίσως να δίνεται η εντύπωση ότι πρόκειται για μοναχικά έργα, για μια μορφή ενδοσκοπικού διαλογισμού, θα μπορούσαν όμως κάλλιστα να θεωρηθούν και ως χειρονομίες προσέγγισης και γενναιοδωρίας προς τον κόσμο και την ποικιλομορφία του.   

Τα σχέδια ομαδοποιούνται και εκτίθενται κατά διαστήματα διάρκειας 14 έως 16 ημερών, που αντιστοιχούν στον ηλιακό και τον σεληνιακό κύκλο, και κατ’ αυτόν τον τρόπο λειτουργούν και ως μια μορφή μέτρησης του χρόνου. Τοποθετημένα σε χαμηλά τραπέζια, παρουσιάζονται διακεκομμένα, ενώ οι επισκέπτες μπορούν να καθίσουν ή να γονατίσουν σε μαλακά μαξιλάρια. Η διαδικασία της θέασης αντανακλά την ένταση και τη διαλεκτική σχέση που βιώνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης κατά τη διαδικασία της σχεδίασης. Το κοινό καλείται να κατέβει προς το έδαφος, να επιβραδύνει, εστιάζοντας ξεχωριστά στο κάθε φυτό. Καθώς ο θεατής περνά από το ένα σχέδιο στο άλλο, αυτά ξεδιπλώνονται σαν μια μορφή μέτρησης του χρόνου, ακολουθώντας τα μοτίβα των άστρων και της φύσης, με τον θεατή να συντονίζεται με τις μικροδιεργασίες και τις ζωντανές λεπτομέρειες ενός περίπλοκου, εύθραυστου κόσμου, που υπερβαίνει τον ανθρώπινο. 

Σε πολλά επίπεδα, αυτή η καθημερινή διαδικασία και τα αποτελέσματά της εμφανίζουν επιρροές της προ-νεωτερικής κινεζικής αισθητικής: η παραγωγή παπύρων, που επίσης παραπέμπουν σε ένα διαρκές ξετύλιγμα του χρόνου, συγκλίνουν με το θέμα του φυσικού κόσμου που ήταν πάντα σταθερά παρόν στην κινεζική τέχνη. Η επιστροφή του Zheng Bo στη φύση αντικατοπτρίζει την παρούσα ανάγκη, να ανακαλύψουμε εκ νέου την προ-νεωτερική μας συνύπαρξη και συστήματα αξιών που διακρίνονταν από μια διερευνητική και αρμονική, αντί για κυριαρχική, διάθεση απέναντι στη φύση. Αυτός ο προσανατολισμός αντικατοπτρίζεται όχι μόνο στα συγκεκριμένα σχέδια, αλλά και στην ευρύτερη καλλιτεχνική πρακτική του (ταινίες, εγκαταστάσεις, συνεργατικά πρότζεκτ). Η προσέγγιση του καλλιτέχνη όσον αφορά στις οικολογίες αποτελεί μια συνεχή προσπάθεια να στρέψουμε ξανά τη συλλογική μας προσοχή σε όλα τα στοιχεία που μας περιβάλλουν, προκειμένου να επιτρέψουμε στον εαυτό μας να δει πραγματικά: τα φυτά, τα ζώα, τα έντομα, τη φύση.

ΧΩΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

BEING AS COMMUNION

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

PROJECTS

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

BIENNALE 8

ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.