ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Ana Vaz

1. Há Terra!, 2016.
2. Pseydosphynx, 2020.

Τα δύο έργα της Ana Vaz, Há Terra! και Pseudosphynx, έρχονται να πλαισιώσουν την έκθεση Being as Communion, τοποθετημένα σε δύο αντικριστά σημεία της εκθεσιακής διαδρομής.

Στο Há Terra! ακούμε μια φωνή να ανακράζει, «στεριά!». Αλλά ποιανού είναι αυτή η γη; Και πόση είναι η έκτασή της; Έχει απομείνει έστω και δείγμα της; Θα μπορούσε η έκτασή της να είναι άραγε μεγαλύτερη; Καθώς στοχαζόμαστε την ιστορία των κατακτήσεων και την ακόρεστη όρεξη του ανθρώπου για την ιδιοκτησία, η κάμερα ζουμάρει και ξε-ζουμάρει, απεικονίζοντας μια φευγαλέα, αχανή πράσινη έκταση. Όμως πολλά είναι τα στοιχεία που διαφεύγουν της αντίληψής μας, καθώς οι ταινίες της Ana Vaz υπονομεύουν τη δυνατότητα ανάδειξης ενός παρατηρητή που βλέπει καθολικά το οποιοδήποτε τοπίο (το πανοπτικόν), καθώς η δημιουργός επανεξετάζει τα κινηματογραφικά καρέ. 

Το Há Terra! μιλά για την υλικότητα ενός τόπου, τις τυχαίες υφές του, τους ανθρώπους που τον κατοικούν «όχι ως αναπαραστάσεις, αλλά ως εκφάνσεις», όπως το έχει θέσει η ίδια η καλλιτέχνης. Κι όμως, πάντοτε κάτι διαφεύγει. Ο χρόνος ξεγλιστρά σαν ένα πολυδιάστατο συμβάν, σαν μια υπόνοια ενός αναπόφευκτου ιστορικού βρόχου. Παρ’ όλα αυτά, η κάμερα, είτε ορατή είτε αόρατη, είτε αποτελεί το αντικείμενο είτε το μέσο της παρατήρησης, δημιουργεί μια κυκλική σχέση, σαν να σαρώνει το τοπίο κυκλικά, κι όχι μετωπικά, προτείνοντας μια «ανθρωπολογία αμοιβαιότητας», η οποία υπερβαίνει την αντιθετική ιεραρχία του βλέμματος. 

Στη συνέχεια, παρακολουθούμε τη σύγχρονη αρχιτεκτονική της φυλάκισης, με τη συνακόλουθη εξημέρωση ζώων, ανθρώπων και περιβαλλόντων, και τη φευγαλέα δυνατότητα απόδρασης. Τους βλέπουμε να τρέχουν. Ή μήπως να τους κυνηγούν; 

Είμαστε όλοι ελαττωματικά προϊόντα: στο Há Terra! η Ana Vaz χρησιμοποιεί ληγμένο φιλμ, δημιουργώντας ένα είδος αλχημείας, με καμένες άκρες, φωτεινές σπίθες και παραισθητικές, ιλιγγιώδεις εναλλαγές μεταξύ εικόνας και χρώματος. Χρησιμοποιώντας το φιλμ ως υλικότητα, με ανθρώπους και τοπία σε διαρκή εγρήγορση, κινηματογραφώντας σαν ημερολόγιο, ατύχημα ή πιθανόν και σαν χωροθετημένα γεγονότα: τους βλέπουμε να τρέχουν. Διατρέχουμε κι εμείς μαζί τους τη γη. Ποιανού τη γη όμως;

Η ταινία Pseudosphynx, αντίθετα, είναι ένας αναστοχασμός στον ενεστώτα χρόνο, για να μπορέσουμε, στο μέλλον, να ανατρέξουμε στο παρελθόν, να αποφύγουμε τη λήθη. Η εικόνα των τριχωτών καμπιών που καταβροχθίζουν όλα τα φύλλα του Jasmin-Mango θύμισε αρχικά στη Vaz –«καθαρά λόγω άγνοιας»– μια εικόνα του θανάτου, της πανούκλας, του τέλους. 

Η Vaz αργότερα έμαθε ότι στην πραγματικότητα η δράση των καμπιών αυτών ήταν περισσότερο «η έκφραση μιας μορφής αμοιβαιότητας, παρά μια πανδαισία θανάτου. Ένα είδος χρονοτοπίας, μεταξύ του χρόνου της κατασπάραξης και της αναγέννησης». Σύμφωνα με μια διαδικτυακή αναζήτηση: «Το είδος αυτό (Pseudosphynx tetrio) είναι γνωστό ότι καταστρέφει και κατατρώει το φυτό πλουμέρια (Jasmin-mango). Η κάθε κάμπια μπορεί να καταναλώσει έως και τρία μεγάλα φύλλα του φυτού αυτού ημερησίως, ενώ σε περίπτωση απουσίας φυλλώματος τρέφεται από τον βλαστό. Ακόμη όμως κι αν αποφυλλώσει το φυτό, συνήθως δεν προκαλεί τον θάνατό του». Επιπλέον: «καθώς οι κάμπιες τρέφονται από τα φυτά, τα απαλλάσσουν από το δηλητηριώδες λάτεξ που απαντά στα περισσότερα είδη της οικογένειας των αποκυνίδων. Κάθε χρόνο, την ίδια περίπου εποχή και στο ίδιο φυτό, μπορείτε να παρατηρήσετε τις όμορφες, δυνατές πολύχρωμες κάμπιες που αποφεύγουν τα πουλιά». Pseudosphynx tetrio είναι η επιστημονική ονομασία των καμπιών αυτών που σύντομα θα μεταμορφωθούν σε χρυσαλλίδες ή, όπως τις αποκαλούμε κοινώς (και επιτυχημένα), σε μάγισσες (witches). 

Οι «μάγισσες» συνδέονται με διάφορους θρύλους. Σύμφωνα με έναν από αυτούς, την εποχή της Ιεράς Εξέτασης κατά τον Μεσαίωνα, επικρατούσε η πεποίθηση ότι «οι μάγισσες μεταμορφώνονταν σε νυχτοπεταλούδες, σε ένα είδος έμβιας μεταμόρφωσης όντων πραγματικών ή φανταστικών» – επομένως πραγματικών. «Στο πλαίσιο αυτών των τελετουργικών, οι μάγισσες συγκεντρώνονταν για τα διαβολικά Σάββατα με τη μορφή γατών, νυχτοπεταλούδων και άλλων ζώων, ανάλογα με την περιοχή». Σύμφωνα με έναν άλλον θρύλο, το είδος «Ascalapha odorata είναι ο φόβος και ο τρόμος στην Αμερική, καθώς η παρουσία του είχε συνδεθεί με τον θάνατο, πολύ πριν από την εισβολή της οποίας ηγήθηκε ο Κολόμβος». Εντωμεταξύ, «για τους λαούς Guarijo της σημερινής Κολομβίας, η λευκή νυχτοπεταλούδα συμβολίζει το πνεύμα κάποιου προγόνου που επισκέπτεται τον κόσμο, και για τον λόγο αυτό δεν πρέπει ποτέ να θανατώνεται όταν ανακαλύπτεται σε κάποιο σπίτι».

ΧΩΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

BEING AS COMMUNION

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

PROJECTS

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

BIENNALE 8

ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.