ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Φοίβη Γιαννίση

Το Μαύρο των Οστών, 2023

Η Φοίβη Γιαννίση είναι ποιήτρια και αρχιτέκτονας. Το έργο της βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ ποιητικής περφόρμανς και θεωρίας, καταλήγοντας συχνά στη δημιουργία εικαστικών εγκαταστάσεων που εξερευνούν τις διασυνδέσεις μεταξύ γλώσσας, φωνής, τόπου και μνήμης. Στο πλαίσιο της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, η Γιαννίση ανέλαβε να δημιουργήσει έναν ηχητικό περίπατο για τη μόνιμη έκθεση στον αύλειο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου της πόλης. Η υπαίθρια αυτή έκθεση (Αγρός, Οικία, Κήπος, Τόπος) δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να περιηγηθούν στα νεκροταφεία και τις οικίες της αρχαίας πόλης του 4ου έως και του 2ου αιώνα π.Χ., μιας εποχής μεγάλης ευημερίας για τη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για έναν περίπατο τόσο στην αρχαία ιστορία της πόλης όσο και στις κοινότητές της, που έχουν χαθεί προ πολλού, αλλά τρόπον τινά εξακολουθούν να υπάρχουν. 

Οι αναφορές της Φοίβης Γιαννίση κατά την έρευνά της για Το Μαύρο των Οστών σχετίζονται με το αμείωτο ενδιαφέρον της για την ταυτόχρονη συνύπαρξη της ζωής και του θανάτου, κυρίως δε για τις σημασίες του θανάτου και πως αυτές αποτυπώνονται στην υλικότητα της ζωής μας. Πώς επικοινωνούμε με το μαύρο των οστών, πώς μπορεί η χαρά να πηγάζει ακόμη και από το μακάβριο; Πρόκειται για εύστοχα ερωτήματα όταν μιλάμε για μια πόλη φαντασμάτων όπως η Θεσσαλονίκη. Τι νόημα έχουν αυτά τα κτίσματα από χαραγμένο μάρμαρο για τη σύγχρονη ζωή μας; Πώς συσχετίζονται οι αναπόδραστες διαδικασίες της ζωής και του θανάτου, καθώς μια γάτα της πόλης περιφέρεται ανάμεσα στους τάφους, και πώς οι ασπόνδυλες ζωικές κοινότητες με το μαυρόχωμα στο οποίο μετατρεπόμαστε; 

Σκεπτόμενη τις στρωματογραφίες της ιστορίας και πώς συμπλέκονται μεταξύ τους, η Γιαννίση εξετάζει τη συνύπαρξη των μαρμάρινων πλακών και των στωικών επιγραφών που τιμούν τις ζωές που πέρασαν, με τη διαδικασία της μνήμης. Εξετάζει επίσης το άναμμα των κεριών ή ακόμη και το πώς τα ελληνικά αστικά τοπία περιλαμβάνουν –στο πλαίσιο της διαδικασίας οικοδόμησης, ανοικοδόμησης και ανασύστασής τους– αρχαία μαρμάρινα θραύσματα επιγραφών, λέξεων και ζώων, που λειτουργούν σαν κωδικοποιημένα σημεία του παρελθόντος, επιτρέποντας την αποκρυπτογράφηση μιας πόλης σαν να ήταν παλίμψηστο ή κολάζ οπτικών κειμένων. Και τότε ο θάνατος επανέρχεται, ψιθυρίζει από κάθε γωνιά, αναδύεται μέσα από το σκοτάδι, σαν ήπια ή σκληρή υπενθύμιση, ακόμη κι εκεί που δεν τον περιμένεις: σε ένα ποιμενικό κοπάδι από πρόβατα που βόσκουν στον καταπράσινο λόφο υπό το άγρυπνο μάτι του βοσκού, ή στην ακατάπαυστη διαδικασία μεταμόρφωσης σε ένα πυκνό δάσος, όπου τσουκνίδες, ξερά φύλλα και διάφορα είδη συνυπάρχουν, σαπίζουν και μουχλιάζουν, σφυρηλατώντας νέες σχέσεις μεταξύ τους και συνυφαίνοντας τις διαδικασίες της ζωής και του θανάτου τους. Μαζί. Ή στη φυσική διάσταση της ζωής, με τη δημιουργία συμβιωτικών σχέσεων, για παράδειγμα στη φύση, όπου ζώα και φυτά δημιουργούν περιβάλλοντα απλώς και μόνο με το να μοιράζονται τον ίδιο χώρο. Μαζί. Ζώα, ορυκτά, σε διαρκή συμπαιγνία.   

Το Μαύρο των Οστών της Γιαννίση μάς προσκαλεί να ακούσουμε ένα ηχητικό κολάζ αποτελούμενο από αναγνώσεις κειμένων, φωνητικούς πειραματισμούς και προϋπάρχον οπτικοακουστικό υλικό με θρήνους, που μπορεί να ακουστεί ως κραυγή υπαρξιακής αγωνίας ή ως το βουητό της αγωνίας της ζωής, φλερτάροντας με το οριακό ενδιάμεσο της ζωής ή του θανάτου ή της ζωής και του θανάτου. Ο ηχητικός περίπατος γεφυρώνει την απόσταση μεταξύ του αρχαίου παρελθόντος και του βιωμένου παρόντος, μεταφέροντας γνώση και καλά φυλαγμένα συναισθήματα, αποστάζοντας την επαφή μεταξύ ημών και εκείνων. Όπως τα οστά συνθλίβονται και γίνονται χώμα, μετατρεπόμενα σε κομπόστ που εμπλουτίζει τη γη με γόνιμα θρεπτικά στοιχεία, προετοιμάζοντάς τη να γεννήσει νέα ζωή, έτσι και οι σαρκοφάγοι που εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο υπογραμμίζουν το γεγονός ότι, ανεξάρτητα από την κοινωνική θέση, τις προσωπικές εμπειρίες και την ατομική ιστορία μας, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση ή την κατάσταση της υγείας μας, τα μαύρα οστά μας θα κείτονται όλα μαζί, χτίζοντας αυτή την πόλη, αυτό το έδαφος, αυτή τη γη: σχηματίζοντας σκόνη, σκουριά, χώμα και πέτρα.

ΧΩΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

BEING AS COMMUNION

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

PROJECTS

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

BIENNALE 8

ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.