ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Hira Nabi

How to Love a Tree, 2023

Το How to Love a Tree είναι το εναρκτήριο κεφάλαιο της ευρύτερης εν εξελίξει εξερεύνησης της Hira Nabi για τα δάση, τα δέντρα και τις σχέσεις μας με αυτά. Στην καθηλωτική αυτή βίντεο-εγκατάσταση τεσσάρων καναλιών της Nabi, η οποία υποστηρίζεται από την 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, παρακολουθούμε τέσσερις μουσικούς που έχουν προσκληθεί από την ίδια, να αυτοσχεδιάζουν, ο καθένας με το δικό του μουσικό όργανο, παίζοντας για κάποιο άρρωστο ή ετοιμοθάνατο δέντρο. Η μουσική που παίζουν αποτελεί μια στοχαστική μορφή παρηγορητικής φροντίδας, μια έκφραση αγάπης, αλλά και ένα ανοιχτό ερώτημα: μπορούμε εμείς οι άνθρωποι να αγαπήσουμε πραγματικά ένα δέντρο;  

Το ενδιαφέρον της Nabi για τα δάση και τα δέντρα προέρχεται από τον χρόνο που είχε περάσει σε μέρη που ήταν άλλοτε αποικίες (κυρίως στο Πακιστάν), αρχικά κάνοντας διακοπές εκεί στην παιδική της ηλικία, και αργότερα στο πλαίσιο της εικαστικής πρακτικής της, όταν μελετούσε τα δάση και τις αποικιακές τους καταβολές. Τα δασικά τοπία την εποχή εκείνη διαμορφώνονταν με τέτοιο τρόπο, ώστε να ικανοποιούν τις νοσταλγικές επιθυμίες των αποικιοκρατών, μεταφυτεύοντας τα τοπία της γενέθλιας αγγλικής υπαίθρου και μεταμορφώνοντας την αυτόχθονα τοπική γεωγραφία, εξαφανίζοντας κάθε ίχνος αυτού που προϋπήρχε. Σε ένα επίπεδο, το How to Love a Tree είναι μια προσπάθεια να ενεργοποιηθούν τα αποικιοκρατικά κατάλοιπα που έχουν απομείνει, και να προβληματιστούμε για την ιμπεριαλιστική κληρονομιά και πώς αυτή εξακολουθεί να επηρεάζει τόσο εμάς όσο και τα τοπία που μας περιβάλλουν. 

Τα μέρη αυτά στις πρώην αποικίες αποτελούν πλέον δημοφιλή θέρετρα, προορισμούς τόσο ημερήσιων εκδρομών των κατοίκων των γειτονικών πόλεων, όσο και διακοπών μεγαλύτερης διάρκειας. Τα ορεινά δάση προσφέρουν, φυσικά, μεγαλύτερη δροσιά τους καλοκαιρινούς μήνες. Μέσα από την έρευνά της, η Nabi ασκεί κριτική σε αυτή τη νέα προσαρμογή των δασών στις σύγχρονες ανθρωποκεντρικές ανάγκες, εγείροντας το ζήτημα του υπερτουρισμού, του ρόλου του στην επιτάχυνση της φθοράς και του πώς, αν και φέρνει κεφάλαια, εξαφανίζει λεπτότερες αποχρώσεις. Αυτή η προσέγγιση της έρευνάς της, με την προσοχή και τον χρόνο που αφιερώνει στα δέντρα, απεικονίζει μια μορφή βίας που είναι κατεξοχήν αργόσυρτη, μια σταδιακή κατάρρευση που εξελίσσεται σε βάθος δεκαετιών και είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει αντιληπτή. Το έργο της μας δίνει την ευκαιρία να εξετάσουμε τα τοπία και τον δικό τους ενεργό ρόλο, τις ιστορίες και τα γεγονότα στα οποία έχουν γίνει μάρτυρες. Τι θα έλεγαν τα δέντρα για τις πηγές νερού που τα κρατάνε στη ζωή, για όλα όσα έχουν ακούσει και δει; Εμείς, που το βρίσκουμε τόσο κουραστικό να ακούσουμε πραγματικά ακόμα και τους διπλανούς μας ανθρώπους, πώς θα μπορούσαμε να μάθουμε να ακούμε τον άνεμο, τα δέντρα και τις επείγουσες προειδοποιήσεις τους για τα τοξικά που τα μολύνουν; Πώς μπορούμε να συμπεριλάβουμε και να λάβουμε υπόψη μας και άλλους, μη ανθρώπινους παράγοντες, στον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε για τον κόσμο γύρω μας;

Έχοντας πλήρη επίγνωση των κρίσιμων απειλών για την επιβίωση των δασών μας, η εγκατάσταση της Nabi είναι, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, ένας αναστοχασμός πάνω στη φύση του συναισθήματος της αγάπης. Δίνει χώρο στη φροντίδα μεταξύ των ειδών, ενώ παράλληλα αμφισβητεί τους περιορισμούς που θέτει η κοινωνία μας όσον αφορά στο ποιον και τι μας επιτρέπεται να φροντίζουμε. Μια εκδήλωση αμοιβαιότητας, της δυνατότητας της αγάπης, μια προσφορά, μια χειρονομία γενναιοδωρίας και καλοσύνης. Βυθισμένα σε ένα δάσος αποτελούμενο από στωικά δέντρα, με τις νότες από τα μουσικά όργανα να κατακλύζουν τον χώρο αναπαριστώντας τα πολύπλοκα δίκτυα επικοινωνίας των δέντρων, εισερχόμαστε σε μια στοχαστική κατάσταση αρμονίας. Οι αισθήσεις μας αφυπνίζονται, καθώς αντιλαμβανόμαστε τη δυνατότητα της συμμετοχής μας στο δάσος με τη μορφή μιας σχέσης δημιουργικής αμοιβαιότητας, όπου ο άνθρωπος δεν βρίσκεται στο επίκεντρο, αλλά αποτελεί απλώς ένα από τα πολλά στοιχεία που είναι απαραίτητα για τη συνεργατική συνύπαρξη και για την ίδια τη συλλογική μας επιβίωση.

ΧΩΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

BEING AS COMMUNION

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

PROJECTS

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

BIENNALE 8

ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.