ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Κώστας Ρουσσάκης

Οι Δύο Ληστές: Αγάπα τον Πλησίον σου ως εαυτόν, 2023
The Two Thieves: Love-thy-Neighbour, 2023

Η καλλιτεχνική πρακτική του Κώστα Ρουσσάκη είναι βραδυφλεγής. Η διαδικασία δημιουργίας που ακολουθεί είναι σχολαστική, χρονοβόρα και ανάλογη του χώρου. Η χωροθέτηση των γλυπτών του αφήνει  διακριτικά ένα αινιγματικό αλλά ανεξίτηλο αποτύπωμα στον χώρο. 

Το τρισκελές έργο που δημιούργησε με ανάθεση για την κεντρική έκθεση της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης γεννήθηκε μέσα από έναν μακρύ ερευνητικό περίπατο του καλλιτέχνη στην πόλη, κατά τον οποίο μελέτησε τρεις σημαντικούς χώρους τόσο της Θεσσαλονίκης όσο και της Μπιενάλε – το Γεντί Κουλέ, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και το Μέγαρο Μουσικής. Κάθε ένα από αυτά τα κτίρια φέρει το δικό του πολιτιστικό βάρος, δίνοντας επίσης το στίγμα διαφορετικών εποχών, αλλά και πολιτιστικών πολιτικών. 

Το in situ έργο του Ρουσσάκη αποτυπώνει μια διατομή της πόλης. Η σημασία αυτής της νοητής γραμμής που οριοθετεί την πόλη είναι κυρίως γλυπτική, παραπέμποντας στον οριζόντιο άξονα που τέμνει τον χώρο έναντι ενός κατακόρυφου – για τον Ρουσσάκη αυτή είναι η βάση κάθε γλυπτικής πρακτικής: το ανθρώπινο σώμα, σε άμεση διαλογική σχέση με τη γη, σχηματίζοντας το σχήμα του σταυρού. Το κάθετο έναντι του οριζόντιου είναι λοιπόν το θεμελιώδες στοιχείο και στις τρεις αυτές γλυπτικές προτάσεις. Επιπλέον αποτελεί μια διεισδυτική ανάλυση της σημασίας αυτού του σχήματος, και του τεράστιου συμβολικού βάρους που έχει σε μια πόλη όπως η Θεσσαλονίκη, η οποία παραμένει ποτισμένη από τις παραδόσεις της βυζαντινής χριστιανοσύνης. Οι τίτλοι των έργων του Ρουσσάκη παραπέμπουν στην ευαγγελική αφήγηση για τον «καλό» και τον «αμετανόητο» ληστή. Ο ίδιος ο Χριστός, αντίθετα, καταγράφεται ως ηχηρή απουσία. Για τον «καλό» ληστή, η σταύρωση μετατρέπεται σε ελπίδα, όχι για τη ζωή σε αυτόν τον κόσμο, αλλά ως υπόσχεση του επόμενου, υποδηλώνοντας ενδεχομένως τη μεταμορφωτική δύναμη των ίδιων των συμβόλων. Η λεπτή γραμμή που διακρίνει τον σταυρό ως ένα σχήμα και γλυπτό από τον σταυρό αυτό που αναφέρεται σε κάτι άλλο. Ο υπότιτλος και στα τρία σκέλη του έργου ενισχύει αυτή τη διαδικασία, «Αγάπα»-«τον πλησίον σου»-«ως εαυτόν», αφήνοντας να εννοηθεί ότι κανένα από τα τρία δεν ολοκληρώνεται χωρίς το άλλο, ότι το καθένα εμπεριέχει πάντα μόνο το εν τρίτον της ιστορίας. Και τα τρία είτε ανασταίνονται είτε αγνοούνται από κοινού. Μια γλωσσική επικοινωνία, μια κοινωνία μορφών, η ελπίδα της συντροφικότητας. 

Όσο μεστοί σε εννοιολογικές αποχρώσεις είναι οι τίτλοι, τόσο απογυμνωμένα είναι τα ίδια τα έργα. Περιορίζοντας και το παραμικρό περιττό ίχνος σάρκας, κάθε γλυπτό απομειώνεται στο ελάχιστο δυνατό, είναι το ίχνος ενός ίχνους μιας δομής, που θα μπορούσε ενδεχομένως, ποιος ξέρει, κάποτε, να ήταν ένας σταυρός. Στο Γεντί Κουλέ, ο λεπτός ξύλινος στύλος που αναρριχάται (Love / Αγάπα) υποδηλώνει μια μορφή ή μια ενέργεια, να αγαπάς (αγάπα!) ως ενεργή επιλογή, αλλά και ως απότομη (σχεδόν) σκάλα, με την οποία μπορείς να ξεφύγεις από τους ψηλούς τοίχους της φυλακής. Στο Βυζαντινό Μουσείο (Thy / Τον πλησίον σου) ο σταυρός λειτουργεί ως λίκνο για έναν άδειο χώρο – το ποιος στηρίζει ποιον δεν διευκρινίζεται ποτέ. Τρίτος, αλλά μπορεί και πρώτος κατά σειρά, ο σταυρός στο Μέγαρο Μουσικής, (neighbour / ως εαυτόν) ξαναστρέφει το βλέμμα μας στην καθετότητα του θαλάσσιου ορίζοντα. Καθώς αντικρίζουμε το αχανές θαλασσινό τοπίο, υπερβαίνουμε τους σωματικούς μας άξονες και φανταζόμαστε την ουσία του τι σημαίνει να στέκεσαι απέναντι, μαζί ή μακριά. 

Ενωμένα ή χωριστά; Καθώς τα νοήματα υπερχειλίζουν, το κάθε γλυπτό μεταφέρει το κάλεσμα του προηγούμενου, ενώ παράλληλα απηχεί την κενότητα του αντίστοιχου χώρου που το φιλοξενεί. Κανείς δεν είναι εντελώς μόνος: εξαρτάται από το πόσο ακούμε την ηχώ ανθρώπων και τόπων.

ΧΩΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

BEING AS COMMUNION

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

PROJECTS

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

BIENNALE 8

ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.