Τι κοινό έχουν μια μασκότ, ένας κουδουνοφόρος, μια ακτιβίστρια και ένας εικαστικός; Ποιους κόσμους συνδέει η μεταμφίεση και ποιες υπερβάσεις ή παραβάσεις επιτρέπει; Τι γινόμαστε όταν κρύβουμε το πρόσωπο μας, αλλάζουμε ηλικία, φύλο ή είδος; Τι είμαστε όταν φοράμε ένα «άλλο» κεφάλι;
Το έργο #thehead είναι μια καλλιτεχνική έρευνα σε εξέλιξη. Ο Σκλαβενίτης αναζητά το καρναβαλικό στοιχείο και την πρακτική της μεταμφίεσης σε διαφορετικά πλαίσια και περιβάλλοντα. Στις βίντεο-καταγραφές του, εικαστικοί, ακτιβίστριες, περφόρμερς, μασκοφόρα παιδιά, κουδουνοφόροι από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, παρουσιάζουν τη μεταμφίεση τους και τις τελετουργίες και επιτελέσεις που την ακολουθούν.
Χαρτί, υφάσματα, βαφές προσώπου, ωμό κρέας και οστρακοειδή, λουλούδια, διάφορα αξεσουάρ και μικροαντικείμενα, κουδούνια, προβιές και ουρές ζώων, κέρατα, δέρματα, τρίχες, χρησιμοποιούνται για τις μεταμφιέσεις, κολλιούνται στο δέρμα, συγκρατούνται στο πρόσωπο και το σώμα με σχοινιά ή πετονιές, επεξεργάζονται με επιμέλεια ώστε να συνθέσουν μια κεφαλοστολή. Οι σύγχρονες και εθιμοτυπικές επιτελέσεις περιλαμβάνουν ζωόμορφες μεταμφιέσεις, ανορθόδοξες φάρσες, εικαστικές περφόρμανς, καρναβαλικούς χορούς, αυτοτραυματισμούς, βιαιοπραγίες, ξορκίσματα και εκδηλώσεις αντίστασης.
Όλοι αυτοί οι ετερόκλητοι κόσμοι διασταυρώνονται αναπάντεχα στο Ισλαχανέ της Θεσσαλονίκης, όπου κοστούμια περασμένων και μελλοντικών περφόρμανς τοποθετούνται σε στηρίγματα, και μάσκες, πρωτότυπες και παραδοσιακές, στερεώνονται στα δοκάρια του ιστορικού κτιρίου. Στην τελευταία αίθουσα, προϊόντα, εργαλεία και αντικείμενα της πρώην τεχνικής σχολής βρίσκονται στο πάτωμα και σε ράφια στους τοίχους. Ανάμεσα τους, μικρές οθόνες προβάλλουν δεκατέσσερα επιλεγμένα βίντεο από το αρχείο καταγραφών του #thehead.
Οι καταγραφές ακολουθούν έναν αποσπασματικό ρυθμό από κοντινά και μακρινά πλάνα, με τον Σκλαβενίτη πίσω από την κάμερα να παρατηρεί και να «σημειώνει». Παρόμοια παρατηρητική διάθεση διατηρεί κατά βάση και στις περφόρμανς του αποφεύγοντας την ιδία συμμετοχή. Οι μεταμφιέσεις και οι επιτελέσεις που επιμελείται φέρουν έναν συνδυασμό διαφορετικών αναφορών. Τα ζωόμορφα (ή ανθρωπόμορφα) πλάσματα των περφόρμανς φαίνονται εγκλωβισμένα σε ένα στάδιο ψευδομεταμόρφωσης. Οι εφήμερες υβριδικές ταυτότητες προκύπτουν από όσα τους έχουν φορεθεί και κουβαλούν, όσα τα άτομα κάτω από τη «μάσκα» φαντασιώνονται και όσα στιγμιαία συμβαίνουν κατά την επιτέλεση.
Έτσι και στα εγκαίνια της κεντρικής έκθεσης της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, o παρατηρητής Πάνος Σκλαβενίτης επιμελείται για πρώτη φορά μια αναπάντεχη –και κατά τ’ άλλα μάλλον απίθανη– συνάντηση των διαφόρων κόσμων του #thehead. Το κάθε άτομο και ομάδα φέρει τη δική του μεταμφίεση και επιτελεί το δικό του τελετουργικό σε μια πολυπληθή καρναβαλική πορεία στο κέντρο της πόλης.