ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Piero Gilardi

Piero Gilardi Archives

Ο Piero Gilardi γεννήθηκε στο Τορίνο το 1942. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών και στην Accademia Albertina του Τορίνο. Πρωτοπόρος του κινήματος Arte Povera, στο οποίο Ιταλοί καλλιτέχνες υιοθέτησαν ριζοσπαστική στάση απέναντι στους θεσμούς και τα συστήματα εξουσίας, η καλλιτεχνική πρακτική του εξελίχθηκε γύρω από πειραματισμούς με συνθετικά υλικά και μορφές, που απέκλιναν από το κυρίαρχο ρεύμα της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας. Τα Tappeto-Natura, ή «χαλιά της φύσης», του Gilardi, εκπροσωπούν τόσο την εκπλήρωση μιας φαντασίωσης για μια εξιδανικευμένη και αμόλυντη φύση η οποία «αναδημιουργήθηκε» με τεχνητά μέσα, όσο και μια προσπάθεια συνένωσης των σύγχρονων τεχνολογιών με την οικολογία. Αντί να τις θεωρεί δυνάμεις αντίρροπες, ο Gilardi επέμενε ότι οι βιομηχανικές διαδικασίες και τα βιομηχανικά υλικά θα μπορούσαν στην πραγματικότητα να βοηθήσουν στο να στραφεί η κοινωνία στο πρωτοεμφανιζόμενο τότε οικολογικό κίνημα. 

Ο Gilardi ήταν ένας από τους πιο στρατευμένους καλλιτέχνες της Arte Povera. Στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, σε μια εποχή μεγάλης πολιτικής και κοινωνικής αναταραχής στην Ιταλία, γύρισε την πλάτη του στον κόσμο της τέχνης, για να γίνει ένας «δημιουργικός διαμεσολαβητής» θεάτρου δρόμου και διαδηλώσεων, υπηρετώντας μια σειρά από ριζοσπαστικούς σκοπούς όπως η εργατική επανάσταση, το αντιψυχιατρικό κίνημα, οι ριζοσπαστικές ομάδες νεολαίας και τα δικαιώματα των ιθαγενών ανά τον κόσμο. Εμπνεόμενος από τις δυνατότητες της πολιτικής αναταραχής, ο Gilardi ταξίδεψε πολύ, ερευνώντας και συμμετέχοντας σε δράσεις και παιδαγωγικές πρακτικές σε ετερόκλητα μέρη όπως η Νικαράγουα και η Κένυα. Επισκέφτηκε επίσης τις ΗΠΑ και τον καταυλισμό της φυλής Akwesanse του έθνους Mohawk στα βόρεια της πολιτείας της Νέας Υόρκης, στα σύνορα με τον Καναδά. Σε πολλές περιπτώσεις, το έργο του πήρε τη μορφή γλυπτικών σκηνικών αντικειμένων και χορογραφημένων δράσεων δρόμου βασισμένων σε σατιρικές γελοιογραφίες. Τα αντικείμενα αγκιτπρόπ του Gilardi, όπως και τα γλυπτά του, δημιουργήθηκαν με τη χρήση του αγαπημένου του μέσου: του αφρού, τον οποίο λάξευε και χρωμάτιζε.

Στην κεντρική έκθεση της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης παρουσιάζονται κοστούμια αγκιτπρόπ, καρναβαλικά στη μορφή, που φορέθηκαν παλαιότερα σε διαδηλώσεις, τα οποία αποκαλύπτουν τόσο την πολιτική τους πρόθεση όσο και το χιούμορ και την απόλυτη χαρά που εμπεριέχουν οι αντισυστημικές διαδηλώσεις. Χρησιμοποιώντας λαϊκές εικόνες και σχήματα λόγου, τα γλυπτά σκηνικά αντικείμενα του Gilardi αντιγράφουν τα οπτικά στοιχεία των διαδηλώσεων, αλλά με επιπλέον αιχμή. Παράλληλα, παρουσιάζεται αρχειακό (φωτογραφικό και κινηματογραφικό) υλικό, που αναδεικνύει το βάθος και το εύρος της συμμετοχής και στράτευσης του Gilardi σε κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς σκοπούς, όπως η συμμετοχή του σε πρόσφατες οικολογικές εκστρατείες και σε εκστρατείες κατά της λιτότητας στην Ιταλία. Αυτή η διαθεματική προσέγγιση και η θόλωση των ορίων μεταξύ ακτιβισμού και τέχνης αναδεικνύουν τον Gilardi σε σημαντικό πρόδρομο των συμμετοχικών και κοινωνικά στρατευμένων πρακτικών της σύγχρονης τέχνης. Έβλεπε το έργο του ώς ένα σύνολο από σχεσιακά έργα τέχνης, που περιλάμβαναν τα στοιχεία του πολιτικού ακτιβισμού και της κοινοτικής εργασίας, έχοντας πάντα κατά νου την εύθραυστη γραμμή που συνδέει τη φύση και την κοινωνία με τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής δράσης ως κινήτρου για αλλαγή.   

Το 2008, ο Piero Gilardi είχε την ιδέα για έναν καλλιτεχνικό χώρο και πάρκο, το PAV (Park of Living Art in Turin), στην πόλη του Τορίνο, ως προέκταση της καλλιτεχνικής του πρακτικής και των κειμένων του. Αποστολή του πάρκου είναι η συνέχιση του διαλόγου μεταξύ τέχνης και φύσης που χαρακτηρίζει το σύνολο του έργου του.

ΧΩΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

BEING AS COMMUNION

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

PROJECTS

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

BIENNALE 8

ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.