ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Vessel (Navine G.Dossos and James Bridle)

Super Kiosk, 2023

Το Super Kiosk αποτελεί μια εναλλακτική εκδοχή του πασίγνωστου περιπτέρου που συναντά κανείς σε κάθε ελληνική πόλη και το οποίο καλύπτει κάθε λογής ανάγκη (δίψα, πείνα, ενημέρωση). Συγκεκριμένα, το Super Kiosk είναι μια αυτόνομη δομή για τσάι και νέες ιδέες – για να κάθεσαι, να διαβάζεις, να σκέφτεσαι, να πίνεις το αφέψημά σου. Χρησιμοποιεί συστήματα ηλιακής αφαλάτωσης, φυτικού και ορυκτού φιλτραρίσματος νερού και παραγωγής ανανεώσιμης ενέργειας. Το θαλασσινό νερό από τον Θερμαϊκό Κόλπο αποστάζεται και φιλτράρεται, παρέχοντας καθαρό νερό για την παρασκευή τσαγιού, σε μια δομή που κάνει τους ανθρώπους να σκέφτονται, να συζητούν και να πίνουν τσάι μαζί. 

Το Super Kiosk συγκεντρώνει μια σειρά από οικολογικές τεχνολογίες που είναι απλές στη χρήση, κατανοητές και εύκολο να αξιοποιηθούν αλλού. Εμπνευσμένο από το έργο των Ken Isaacs, Enzo Mari και Walter Segal, το Super Kiosk διευρύνει και επικαιροποιεί τις ιδέες τους για τις αρθρωτές, ερασιτεχνικές και αυτοσχέδιες δομές, προσθέτοντας τα στοιχεία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, των κυκλικών οικονομιών υλικών αλλά και των αναγεννητικών σχέσεων. Για τους καλλιτέχνες, αυτή η φιλοσοφία κατασκευής DIY («κάντο μόνος σου») και της οικοδόμησης συλλογικής δράσης είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση ενός ταραγμένου και αβέβαιου μέλλοντος.

Κρίσιμο στοιχείο είναι ότι το Super Kiosk συνδέεται με την ιστορία των περιφερειακών δικτύων και την ανταλλαγή γνώσεων. Το Ισλαχανέ (οθωμανικό ορφανοτροφείο), όπου στήθηκε το Super Kiosk, έρχεται μέσω αυτού του έργου σε άμεση επικοινωνία με την Αίγινα, όπου πρόσφατα δημιουργήθηκε το αυτοοργανωμένο καλλιτεχνικό πείραμα Vessel. Στην Αίγινα, πρώτη πρωτεύουσα του νεοελληνικού κράτους (1931), ιδρύθηκε επίσης το πρώτο ορφανοτροφείο της χώρας από τον κυβερνήτη της Ελλάδας Ιωάννη Καποδίστρια. Εκεί, τα ορφανά αποκτούσαν δεξιότητες χρήσιμες στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος. Το Ισλαχανέ της Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε λίγες δεκαετίες αργότερα, προς το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, λίγα χρόνια προτού η Θεσσαλονίκη ενταχθεί στο ελληνικό κράτος. Παρόλο που δημιουργήθηκε για ορφανά της ισλαμικής θρησκείας, φιλοξένησε και αγόρια από την ελληνική, την αρμενική και την εβραϊκή κοινότητα, τα οποία εκπαιδεύονταν μαζί και αποκτούσαν νέες αγροτικές, βιομηχανικές και τυπογραφικές δεξιότητες. Με αυτόν τον τρόπο, οι Vessel επαναφέρουν τρόπον τινά το Ισλαχανέ στην πρότερη χρήση του ως χώρου εκμάθησης των απαιτούμενων δεξιοτήτων για την νέα εποχή. 

Η κατασκευή του Super Kiosk αξιοποιεί την παιδαγωγική ως συνεχή διαδικασία επαναξιολόγησης του τι είναι χρήσιμο και αναγκαίο να μαθαίνουμε και με ποιον τρόπο. Σε διάλογο με τους φοιτητές του τμήματος Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, οι καλλιτέχνες  δημιούργησαν  ένα προσωρινό «σχολείο» με διαδικτυακές συζητήσεις και ένα εργαστήριο διάρκειας μίας εβδομάδας. Οι φοιτητές συνεργάστηκαν μεταξύ τους, μοιράστηκαν δεξιότητες με τους καλλιτέχνες και μέσω της ασχολίας τους με τρόπους κατασκευής και διαβίωσης, εξέτασαν τον σχεδιασμό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, εργαλείων αναγέννησης αλλά και τη θεωρία των οικολογικών χρωμάτων. Πειραματίστηκαν από κοινού πάνω σε νέες μορφές βιώσιμης κατασκευής, οι οποίες οδήγησαν στο Super Kiosk. Το Super Kiosk, με τη σειρά του, προσφέρει στους επισκέπτες τσάι από τοπικά βότανα, δίνοντας έμφαση στις παραδοσιακές γνώσεις, στις συνδέσεις με την περιοχή και στο χρέος μας προς τον φυσικό κόσμο. Το αποτέλεσμα: η προσφορά και η κατανάλωση τσαγιού, το οποίο θα παρασκευάζεται από ανακυκλωμένο νερό του Θερμαϊκού, σε συνδυασμό με καινοτόμες τεχνολογίες και συλλογική δράση – και μια νέα, αλλά ακατάπαυστη και με βαθιές ρίζες συζήτηση γύρω από το τραπέζι.

Με την συμμετοχή: Ευχαριστίες:
Καλυψώ Θεοδορωπούλου
Γιάννης Ιακωβάκης
Μάιρα Κωνσταντινίδου
Θεοδώρα Βασιλειάδου
Ευγενία Μαλάμογλου
Αντριάνα Ντόνκα
Δανάη Ελένη Παυλίδου
Ναταλία-Λυδία Παπαντονάκι
Λήδα Δημητριάδου
Αντρέας Παντελάκης
Δημήτρης Αθανασίου
Κατερίνα Περδικούρη-Παπαδοπούλου
Τριάδα Παναγιωτίδου
Γιάννης Πετρίδης
Μαρία Vincintelli
Δέσποινα Θωμαΐδου
Θέμης Λάκκας
Αρετή Κονδυλίδου και όλη την ομάδα του Ισλαχανέ
Απόστολος Καλφόπουλος
Θεοδώρα Χωραφά
Νίκος Θυμάκης
Βαλκανικός Βοτανικός Κήπος Κρουσσίων
Onassis AIR
Alex Bank
Χρήστος Θωμαΐδου
Daphnis and Chloe
Kevin Dibb
Ζωή Μουστάκου

 

ΧΩΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

BEING AS COMMUNION

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

PROJECTS

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

BIENNALE 8

ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.