ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
BEING AS COMMUNION
04.03 –
21.05.2023
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)
Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, με τίτλο Being as Communion είναι ένας αναστοχασμός γύρω από το θέμα της συνύπαρξης· της συνύπαρξης με τους ανθρώπους δίπλα μας, αλλά και με το πέρα από το ανθρώπινο, με τα ζώα, τα δάση, τους κήπους της γης μας, με τις σκιές του παρελθόντος, τους νεκρούς και τις γενιές που θα ακολουθήσουν.
Η έκθεση επιχειρεί να ρίξει ένα αχνό φως που θα διαπεράσει τον καταιγισμό των καταστροφικών προβλέψεων και την ομιχλώδη αβεβαιότητα που βιώνουμε. Θέτει το ερώτημα, κατά πόσον μπορούμε να φανταστούμε νέες μορφές ύπαρξης, νέες διαδικασίες ζωής, αφού συνειδητοποιήσουμε όμως ότι αυτό είναι δυνατό μόνο υπό τον όρο της συνεργασίας.
Ανατρέχει σε καλλιτεχνικές πρακτικές του παρελθόντος, πρακτικές που οραματίζονται τρόπους συνεργασίας με τη γη, δημιουργούν ριζοσπαστικά παιδαγωγικά εργαλεία, πρωτοπορούν στον οικολογικό ακτιβισμό και διευρύνουν τον ορίζοντα των τρόπων συνύπαρξής μας. Τα σύγχρονα έργα προλέγουν πολλαπλές μορφές κοινωνίας: με το εύθραυστο παρελθόν της πόλης που φιλοξενεί την έκθεση, με τα δάση, με το έδαφος, με τους ανθρώπους δίπλα μας καθώς και άλλα είδη. Κατανοώντας το στοιχείο της απροσδιοριστίας, οι είκοσι οκτώ καλλιτέχνες, καλλιτέχνιδες και καλλιτεχνικές ομάδες που συμμετέχουν στην έκθεση διερευνούν, αμφισβητούν και δίνουν τις απαντήσεις τους. Οι απαντήσεις αυτές εμπεριέχουν ρήξεις, επιδιώκουν την αποκατάσταση της αδικίας και προσφέρουν δείγματα κατανόησης, στοργής και φροντίδας με τους καλλιτέχνες να οραματίζονται πολλαπλές μορφές οργάνωσης, διαβίωσης και αγάπης.
Η έκθεση Being as Communion μαρτυρά τις προκλήσεις που ενέχει η προσπάθεια να φανταστούμε εναλλακτικά μελλοντικά μονοπάτια για μια πόλη τόσο ριζωμένη στο παρελθόν. Η Θεσσαλονίκη, πόλη με ιστορία 3.000 ετών– ελληνιστική, ρωμαϊκή-βυζαντινή, οθωμανική, σύγχρονη–, με όλες τις στιγμές δόξας και τις αποτυχίες της, μας επιτρέπει να αποκτήσουμε μια ευρύτερη σύλληψη του χρόνου. Πώς μπορούμε να μιλήσουμε για τη συμβίωση, για τη σχέση μας με το μέλλον, σε περιβάλλοντα και πόλεις όπου έχει χαθεί σχεδόν κάθε ίχνος από τις «συνευρέσεις» του παρελθόντος;
Εντοπίζει συγγένειες με τα φαντάσματα της πόλης, επιδιώκοντας να συνυπάρξει μαζί τους και να αφηγηθεί ξανά τις ιστορίες τους. Καλεί σε μια επανεξέταση της συνύπαρξης ζώντων και νεκρών, αλλά και ανθρώπων-ζώων-δασών-φυτών που συγκροτούν το περιβάλλον μας. Η έκθεση ζητά από εμάς να σκεφτούμε πώς ο έμβιος κόσμος γύρω μας μάς κάνει να αισθανόμαστε, και πώς εμείς με τη σειρά μας επιδρούμε σ’αυτόν. Ο σκοπός; Στον χρόνο που έχουμε, να εκτιμούμε και να χαιρόμαστε τόσο τις τριβές όσο και τις χαρές της κοινής μας ζωής.
Η έκθεση Being as Communion αναπτύσσεται σε δέκα διαφορετικούς χώρους, που λειτουργούν ως μικρά εκθεσιακά κέντρα διάχυτα στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Κάθε χώρος συνδέεται με μια συγκεκριμένη περίοδο της ιστορίας της πόλης.
Καλλιτέχνες/έχνιδες: Jumana Emil Abboud, Πάκυ Βλασσοπούλου, Gianfranco Baruchello, Campus Νovel, Aslı Çavuşoğlu, Φοίβη Γιαννίση, COYOTE, Cevdet Erek, Zheng Bo, Piero Gilardi, Sky Hopinka, Akira Ikezoe, Βάσω Κατράκη, Jumana Manna, Ahmed Morsi, Hira Nabi, Abraham Onoriode Oghobase, Γιάννης Παπαδόπουλος, Alexandra Paperno, Άγγελος Πλέσσας, Iva Radivojević, Κώστας Ρουσσάκης, Corinne Silva, Πάνος Σκλαβενίτης, Agnès Varda, Ana Vaz, Vessel (Navine G. Dossos and James Bridle), Θανάσης Xονδρός & Αλεξάνδρα Κατσιάνη
Επιμέλεια: Μαρία-Θάλεια Καρρά
Βοηθοί επιμέλειας: Φωτεινή Σαλβαρίδη & Μαντώ Ψαρέλλη
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Εβίτα Φανού
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Κήποι του Πασά, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)
Καλλιτέχνες/έχνιδες: Jumana Emil Abboud, Πάκυ Βλασσοπούλου, Gianfranco Baruchello, Campus Νovel, Aslı Çavuşoğlu, Φοίβη Γιαννίση, COYOTE, Cevdet Erek, Zheng Bo, Piero Gilardi, Sky Hopinka, Akira Ikezoe, Βάσω Κατράκη, Jumana Manna, Ahmed Morsi, Hira Nabi, Abraham Onoriode Oghobase, Γιάννης Παπαδόπουλος, Alexandra Paperno, Άγγελος Πλέσσας, Iva Radivojević, Κώστας Ρουσσάκης, Corinne Silva, Πάνος Σκλαβενίτης, Agnès Varda, Ana Vaz, Vessel (Navine G. Dossos and James Bridle), Θανάσης Xονδρός & Αλεξάνδρα Κατσιάνη
Επιμέλεια: Μαρία-Θάλεια Καρρά
Βοηθοί επιμέλειας: Φωτεινή Σαλβαρίδη & Μαντώ Ψαρέλλη
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Εβίτα Φανού
Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, με τίτλο Being as Communion είναι ένας αναστοχασμός γύρω από το θέμα της συνύπαρξης· της συνύπαρξης με τους ανθρώπους δίπλα μας, αλλά και με το πέρα από το ανθρώπινο, με τα ζώα, τα δάση, τους κήπους της γης μας, με τις σκιές του παρελθόντος, τους νεκρούς και τις γενιές που θα ακολουθήσουν.
Η έκθεση επιχειρεί να ρίξει ένα αχνό φως που θα διαπεράσει τον καταιγισμό των καταστροφικών προβλέψεων και την ομιχλώδη αβεβαιότητα που βιώνουμε. Θέτει το ερώτημα, κατά πόσον μπορούμε να φανταστούμε νέες μορφές ύπαρξης, νέες διαδικασίες ζωής, αφού συνειδητοποιήσουμε όμως ότι αυτό είναι δυνατό μόνο υπό τον όρο της συνεργασίας.
Ανατρέχει σε καλλιτεχνικές πρακτικές του παρελθόντος, πρακτικές που οραματίζονται τρόπους συνεργασίας με τη γη, δημιουργούν ριζοσπαστικά παιδαγωγικά εργαλεία, πρωτοπορούν στον οικολογικό ακτιβισμό και διευρύνουν τον ορίζοντα των τρόπων συνύπαρξής μας. Τα σύγχρονα έργα προλέγουν πολλαπλές μορφές κοινωνίας: με το εύθραυστο παρελθόν της πόλης που φιλοξενεί την έκθεση, με τα δάση, με το έδαφος, με τους ανθρώπους δίπλα μας καθώς και άλλα είδη. Κατανοώντας το στοιχείο της απροσδιοριστίας, οι είκοσι οκτώ καλλιτέχνες, καλλιτέχνιδες και καλλιτεχνικές ομάδες που συμμετέχουν στην έκθεση διερευνούν, αμφισβητούν και δίνουν τις απαντήσεις τους. Οι απαντήσεις αυτές εμπεριέχουν ρήξεις, επιδιώκουν την αποκατάσταση της αδικίας και προσφέρουν δείγματα κατανόησης, στοργής και φροντίδας με τους καλλιτέχνες να οραματίζονται πολλαπλές μορφές οργάνωσης, διαβίωσης και αγάπης.
Η έκθεση Being as Communion μαρτυρά τις προκλήσεις που ενέχει η προσπάθεια να φανταστούμε εναλλακτικά μελλοντικά μονοπάτια για μια πόλη τόσο ριζωμένη στο παρελθόν. Η Θεσσαλονίκη, πόλη με ιστορία 3.000 ετών– ελληνιστική, ρωμαϊκή-βυζαντινή, οθωμανική, σύγχρονη–, με όλες τις στιγμές δόξας και τις αποτυχίες της, μας επιτρέπει να αποκτήσουμε μια ευρύτερη σύλληψη του χρόνου. Πώς μπορούμε να μιλήσουμε για τη συμβίωση, για τη σχέση μας με το μέλλον, σε περιβάλλοντα και πόλεις όπου έχει χαθεί σχεδόν κάθε ίχνος από τις «συνευρέσεις» του παρελθόντος;
Εντοπίζει συγγένειες με τα φαντάσματα της πόλης, επιδιώκοντας να συνυπάρξει μαζί τους και να αφηγηθεί ξανά τις ιστορίες τους. Καλεί σε μια επανεξέταση της συνύπαρξης ζώντων και νεκρών, αλλά και ανθρώπων-ζώων-δασών-φυτών που συγκροτούν το περιβάλλον μας. Η έκθεση ζητά από εμάς να σκεφτούμε πώς ο έμβιος κόσμος γύρω μας μάς κάνει να αισθανόμαστε, και πώς εμείς με τη σειρά μας επιδρούμε σ’αυτόν. Ο σκοπός; Στον χρόνο που έχουμε, να εκτιμούμε και να χαιρόμαστε τόσο τις τριβές όσο και τις χαρές της κοινής μας ζωής.
Η έκθεση Being as Communion αναπτύσσεται σε δέκα διαφορετικούς χώρους, που λειτουργούν ως μικρά εκθεσιακά κέντρα διάχυτα στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Κάθε χώρος συνδέεται με μια συγκεκριμένη περίοδο της ιστορίας της πόλης.
ΧΑΡΤΗΣ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
PROJECTS
09.02 –
30.04.2023
21.12.2022 –
21.05.2023
09.02 –
30.04.2023
09.02 –
30.04.2023
21.12.2022 –
21.05.2023
ΔΡΑΣΕΙΣ
Κυριακή 14 Μαΐου 2023, 14:00
6-18 Μαΐου 2023
Κάθε Τρίτη, 09 Μαΐου-06 Ιουνίου, 16:00-18:30
Κυριακή 14 Μαΐου 2023, 14:00
6-18 Μαΐου 2023
Κυριακή 14 Μαΐου 2023, 14:00
6-18 Μαΐου 2023
Κάθε Τρίτη, 09 Μαΐου-06 Ιουνίου, 16:00-18:30
BIENNALE 8
ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.
Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.
Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.
Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.
Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.
Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.