ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

COYOTE

Absence is the Highest Form of Presence, 2023

«Κατά κανόνα η ανθρωπολογική θεωρία

(ξεχάστε την πράξη – απλώς δεν υπάρχει)

ξεκινά με κάποιο λάθος,

προσπαθώντας μετά να βρει τη σωστή απάντηση

στο γιατί είχε κάνει εξαρχής λάθος».

Roy Wagner, The Coyote Anthropology

 

Το κογιότ δεν είναι ούτε λύκος ούτε σκύλος, αλλά ένα χωροκατακτητικό είδος που μεταναστεύει από τον Νέο Κόσμο (New World), ένα αλληγορικό ον, που κινείται ανάμεσα στη νύχτα και τη μέρα και αναπαράγεται  με άλλα ζώα. Εμπνευσμένος από αυτή την αμφίσημη, τοτεμική φυσιογνωμία της μυθολογίας των γηγενών της Αμερικής, ο Αμερικανός συγγραφέας Roy Wagner επανατοποθετεί την ανθρωπολογία, μετατοπίζοντας τα αντικείμενα που μελετά στη ζώνη του άφατου, του αθέατου και του άγνωστου, τόσο σε αυτό που δεν υπάρχει όσο και σε αυτό που υπάρχει.

Ως μεταιχμιακό μοτίβο, το κογιότ έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώνεται, είναι ένας μεσάζοντας, ένας απατεώνας. Το συγκεκριμένο ζώο λειτουργεί ως μέθοδος συλλογικής σκέψης και εργαλείο εργασίας για την κολεκτίβα COYOTE. Κάθε χρόνο, η COYOTE ακολουθεί τα ίχνη ενός μέλους της. Το 2017, έπειτα από μια επίσκεψη στο Επιγραφικό Μουσείο κατά τη διάρκεια ενός εργαστηρίου στην Αθήνα, η COYOTE άρχισε να αναπτύσσει το Environments, ένα περιβαλλοντικό λεξικό ανοιχτού κώδικα, που διαρκώς εμπλουτίζεται. Μια συλλογή σκέψεων-μορφών, που επιχειρεί να μεταφράσει και να ερμηνεύσει εκ νέου εδάφη και ταυτότητες –και να γράψει εναλλακτικές αφηγήσεις για έναν κόσμο σε βαθύ μετασχηματισμό–, το Environments δεν είναι ούτε μητρική ούτε ξένη γλώσσα, ούτε ενδημικό ούτε εξωτικό είδος – πρόκειται μάλλον για μια αμαρτωλή, πονηρή και λαϊκή οπτική γλώσσα. Είναι επίσης μια γλώσσα οχηματική: μια lingua franca, που γεφυρώνει διαφορετικούς κλάδους, ζητήματα και ανθρώπους, προσφέροντας εικονογραφικούς συμβολισμούς  – χωρίς να ταξινομεί, να υποδεικνύει ή να δίνει κλειστού τύπου ορισμούς.

Έπειτα από πρόσκληση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, η COYOTE διευρύνει την εν εξελίξει έρευνά της για τη γλώσσα ως μέθοδο και εργαλείο εξερεύνησης της πόλης. Αν και πολυεπίπεδη εδαφικά- ένα παλίμψηστο από διαφορετικά γεωλογικά, ιστορικά, εθνικά, γλωσσικά και θρησκευτικά στρώματα-, τοποθετημένη ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ασία, τη Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, η Θεσσαλονίκη παραμένει μια πόλη, που διαμορφώνεται κατεξοχήν από την ιδέα του έθνους-κράτους. Εσωκλείει αόρατα μέρη και δεν αποκαλύπτει ποτέ ταυτόχρονα τις πολλαπλές αφηγήσεις της. Αν κινηθεί κάποιος από το Αρχαιολογικό Μουσείο στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού μέσω του Ισλαχανέ, των Κήπων του Πασά, του Γενί Τζαμί και του MOMus, θα αντιληφθεί ίσως την πολιτιστική ποικιλομορφία του παρελθόντος της πόλης μέσα από τη σύγχρονη προσέγγιση των διακριτών εξειδικευμένων κλάδων, αλλά μπορεί να χάσει κάποια σημεία, που επίσης συγκροτούν την ταυτότητα της πόλης.

Με την πεποίθηση πως τα πολιτιστικά ιδρύματα αποτελούν εξειδικευμένους θύλακες και κατακερματισμένους καθρέφτες της πόλης, το COYOTE: Absence is the Highest Form of Presence επιχειρεί να τα φέρει σε γόνιμη επαφή μεταξύ τους. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι, μέσω της εικαστικής παρέμβασης  στην εξωτερική σήμανση των μουσείων και της κατάληψης των μεταιχμιακών τους ορίων, να παρασιτήσει στις αφηγήσεις τους. Η πρόταση της COYOTE, σε συνεργασία με τους Athens Studio Typical Organisation, συνίσταται στην προβολή αχαρτογράφητων και χαμένων θραυσμάτων μέσα από μια παρεμβατική επικοινωνιακή εκστρατεία, αποτελούμενη από σκέψεις που έχουν συγκεντρωθεί από επιλεγμένα έργα κριτικής γενεαλογίας του μονολιθικού έθνους-κράτους, καθώς και από ιστορίες που συλλέχθηκαν συνομιλώντας με κατοίκους της πόλης και μυθικές αφηγήσεις από άλλους χωροχρόνους. Διαφορετικά κομμάτια του έργου θα παρουσιαστούν σε πανό, αφίσες και τοίχους στις παρυφές των κτιρίων των προαναφερθέντων ιδρυμάτων που θα το φιλοξενήσουν. Εκτός από νέα ελληνικά και αγγλικά, η COYOTE θα μιλήσει επίσης λαντίνο και οθωμανικά τουρκικά – φασματικές γλώσσες, που είναι αδύνατο να διαχωριστούν από την ιστορία του τόπου, δίνοντας έτσι χώρο στα φαντάσματα της πόλης, σε αναμνήσεις από ξεχασμένες και άγραφες ιστορίες, σαν ένας θόρυβος βάθους που προέρχεται από άλλες εποχές.

Η COYOTE ιδρύθηκε από τις/τους Tristan Bera, Elida Høeg, Nuno da Luz, Clémence Seurat και Ana Vaz, μια συνεργασία μεταξύ όντων και επιδράσεων, μια αποκρυστάλλωση ζωνών συγγένειας. Η κολεκτίβα χρησιμοποιεί τη διαθεματικότητα ως μέθοδο και αντικείμενο μελέτης, δουλεύοντας στο μεταίχμιο μεταξύ πειραματικών και εννοιολογικών μορφών.

Αυτό το πρότζεκτ είναι αφιερωμένο στον Bruno Latour (1947-2022). 

ΧΩΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

BEING AS COMMUNION

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται  μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.

04.03 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

PROJECTS

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

09.02 –
30.04.2023

Μία συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus

21.12.2022 –
21.05.2023

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

BIENNALE 8

ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο τ ου φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης, διερωτούν για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.